استابلایزر چیست

استابلایزر (Stabilizer) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

استابلایزر چیست؟

استابلایزر به انگلیسی: Stabilizer یک دستگاه الکترونیکی می باشد. از این دستگاه جهت حفاظت و استحکام سیستم های برقی در برابر نوسانات و نارسانایی های ولتاژ برق استفاده می کنند. استابلایزر یا به عبارت دیگر محافظ ولتاژ، میزان ولتاژ خروجی برق را در یک سیستم الکتریکی یا الکترونیکی ثابت نگه می دارد. با این عمل، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی از خطراتی همانند اتلاف برق، شوک الکتریکی، خرابی دستگاه و … در امان خواهد بود.

در این پست قصد داریم تا شما را با این دستگاه الکترونیکی بیشتر آشنا نماییم، تا در زمان خرید دستگاه مناسبی را انتخاب نمایید، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب بهترین استابلایزر

بهتر است قبل از انتخاب یک استابلایزر مناسب، مدل و نوع آن را به خوبی بشناسید. استابلایزرها در دو نوع  الکترونیکی و الکترومکانیکی در بازار موجود هستند. نوع الکترونیکی آنها با استفاده از مدارهای الکترونیکی ولتاژ برق را تنظیم  می نمایند. در حالی که مدل های الکترومکانیکی آنها با استفاده از ترانسفورماتور ولتاژ برق را تنظیم خواهند کرد.

در واقع ظرفیت استابلایزر به مقدار برقی اشاره دارد که می تواند آن را تنظیم و تامین کند. بهتر است استابلایزر با ظرفیت مناسبی را انتخاب نمایید تا تمام دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی شما را به خوبی تغذیه کند.

ابعاد و اندازه محافظ برق، برای انتخاب صحیح آن بسیار مهم می باشد. بایستی از اندازه مناسبی استفاده نمود تا فضای لازم در محل نصب را پوشش دهد.

برخی از این دستگاه ها قابلیت های حفاظتی همانند حفاظت در برابر شوک الکتریکی و حفاظت در برابر اتصال کوتاه، افزایش یا کاهش ولتاژ را دارند. لازم است از این عوامل حفاظتی جهت انتخاب این دستگاه استفاده نمایید.

برخی از استابلایزرها دارای ویژگی های مانیتورینگ و کنترل ( نمایشگر LED جهت نشان دادن ولتاژ خروجی)، دکمه های کنترل و تنظیم ولتاژ و همچنین قابلیت های اتصال به سیستم های مدیریتی ( SNMP ) هستند. در حقیقت قابلیت های مانیتورینگ و کنترل، کاربرد این دستگاه الکترونیکی را بهبود می بخشند.

استفاده از محافظ های ولتاژ در محیط هایی که با نوسانات و نارسایی های ولتاژ برق مواجه هستند، بسیار ضروری و مهم است.

ویژگی های استابلایزر

معمولا برای محافظت از تجهیزات حساسی که نیاز به ولتاژ ثابت دارند، از این محافظ ولتاژ استفاده می کنند تا از تغییرات ولتاژ نامطلوب جلوگیری کند.

استابلایزرها دارای ویژگی های مختلفی بوده و این ویژگی ها بر اساس نوع و کاربرد آنها متفاوت است. برخی از ویژگی های این دستگاه الکترونیکی عبارتند از:

* ظاهر و اندازه: این دستگاه الکترونیکی در اندازه و طرح های بسیار مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از آنها  قابل حمل بوده و اندازه کوچکی دارند، در حالی که برخی دیگر از آنها اندازه بسیار بزرگتر دارند و جهت استفاده صنعتی طراحی و تولید شده اند.

* ظرفیت ولتاژ: در واقع استابلایزرها ولتاژ خروجی ثابت را در محدوده های گوناگونی اعم از ولتاژ کمتر از یک ولت تا ولتاژ بالاتر از چند کیلوولت نگه میدارند. برخی از این دستگاه ها قابلیت تنظیم ولتاژ را داشته تا با نیازهای خاص سیستم سازگار شوند.

* سرعت واکنش: استابلایزرها خیلی سریع به تغییرات ولتاژ ورودی واکنش نشان می دهند و ولتاژ خروجی را در حداکثر زمان ممکن تنظیم می کنند. بسته به نوع دستگاه، سرعت واکنش آن متفاوت می باشد.

* عملکرد صوتی: بعضی از استابلایزرها در حین کارکردن صداهای زیادی تولید می کنند. در صورتی که استابلایزر جهت استفاده در محیط های حساس به صدا باید استفاده شود، ممکن است به استفاده از استابلایزری با سطح صدای بسیار کمتر نیاز داشته باشید.

* ایمنی: این دستگاه  ها باید دارای ویژگی های ایمنی همانند محدود کننده اضافه ولتاژ و حفاظت در برابر سوختگی باشند تا در صورت وقوع هرگونه مشکل، تجهیزات متصل به آن را حفاظت کنند. این دستگاه الکترونیکی در محیط های گوناگونی از جمله کارخانه، بیمارستان، فروشگاه ها و سایر صنایع استفاده می شود. با استفاده نمودن این دستگاه از خرابی و سوختگی تجهیزات الکترونیکی خود جلوگیری می کنید و عمر آنها را افزایش خواهید داد.

کاربردها استابلایزر

همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم استابلایزر، یک دستگاه الکترونیکی است و جهت کنترل و تثبیت ولتاژ برق استفاده می شود. کاربردهای رایج آن عبارتند از:

  • محافظت نمودن از تجهیزات الکترونیکی: استابلایزرها جهت جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی حساس، ولتاژ برق را به حد ثابت و ایمنی تثبیت خواهند کرد.
  • کاهش وابستگی به شبکه برق: به وسیله این دستگاه، از تغییرات ناگهانی و ناپیوسته در ولتاژ برق شبکه حفاظت می کنید.
  • حفظ کیفیت تجهیزات عملکردی: ولتاژ برق مناسب در برابر نویز و اختلالات برق، باعث بهبود کیفیت عملکرد تجهیزات تحت تاثیر ولتاژ خواهد شد.
  • حفظ کارایی و کاهش هزینه ‌ها: این دستگاه ها با تثبیت ولتاژ برق، کیفیت و در عین حال عمر مفید تجهیزات را افزایش خواهند داد و از خرابی و خاموش شدن ناگهانی آنها جلوگیری خواهند کرد. این موضوع سبب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری آنها می گردد.
  • قابل استفاده در صنایع حساس: استابلایزرها در صنایع بسیار حساس همانند صنایع پزشکی، الکترونیکی، تحقیقات علمی و … به وفور استفاده می شوند تا ولتاژ برق را در محدوده بسیار مطلوبی نگه دارند.

جهت خرید و تجهیز در زمینه سیستم های برق اضطراری (یو پی اس) ترانس های تثبیت ولتاژ (استابلایزر) با مشاورین ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *