باتری های VRLA

منظور از VRLA در باتری های یو پی اس چیست؟

همه چیز در مورد باتری های VRLA

یکی از نکات مهم و در عین حال چالش برانگیز در زمان انتخاب و خرید بهترین باتری برای دستگاه یو پی اس، نوع باتری است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل باتری VRLA بپردازیم و شما را مزایا و معایب این نوع باتری آشنا کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بدون شک باتری یکی از مهمترین و اصلی ترین قسمت های یو پی اس است، به گونه ای که کیفیت عملکرد این دستگاه در شرایط گوناگون، به نوع و کیفیت باتری آن بستگی دارد. جهت استفاده درست از UPS بایستی از یک باتری بسیار مناسب استفاده نمایید.

VRLA چیست؟

VRLA مخفف کلمه انگلیسی Valve Regulated Lead Acid می باشد و به معنای اسید – سربی سوپاپ دار خواهد بود.  در حقیقت باتری های VRLA نوعی از باتری های سربی- اسید، بدون نگهداری می باشند. این نوع باتری ها را می توان دوباره شارژ و استفاده کرد. باتری های وی آر ال آی در قیاس با باتری های معمولی ( سربی- اسیدی) مزیت های بسیار فراوانی دارند.

باتری های وی آر ال آی به صورت کاملا محبوس و با استفاده از تکنولوژی سرب -اسیدی در محیطی از فایبرگلاس یا پلیمر قرار خواهند گرفت و این امر سبب می شود تا مایع درون باتری به واسطه یک سیستم تنظیم فشار درونی یا به عبارت دیگر والو نگهداری شود.

جالب است بدانید باتری های وی آر ال آی به علت سیستم تنظیم فشار درونی در قیاس با باتری های سربی- اسیدی معمولی به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز خواهند داشت. مازاد بر اینها باتری های VRLA دوام بالایی دارند.

در بازار قطعات الکترونیکی باتری VRLA با نام های همچون باتری سیلد اسید یا یو پی اس سیلد اسید شناخته خواهد شد. کلمه Sealed به معنای مهر و موم شده می باشد. این باتری های مهر و موم یا وکیوم شده به هیچ عنوان نبایستی سوپاپ هایشان باز گردد.

VRLA در باتری های یو پی اس
باتری های VRLA

مزایای باتری های VRLA

در متن زیر به برخی از مزایای باتری های وی آر ال آی می پردازیم:

  • باتری های VRLA در قیاس با باتری های سرب- اسیدی معمولی، مقاومت بالاتری دارند.
  • زمان شارژ باتری های VRLA در قیاس با باتری های سرب اسیدی معمولی کوتاه تر می باشد.
  • این نوع باتری ها قابلیت شارژ مجدد را دارند.
  • باتری های VRLA را می توان در تمام حالات وارونه، عمودی و افقی قرار داد. ولی بهترین حالت جهت ایستادن این باتری ها، حالت ایستاده و عمودی می باشد.
  • در باتری های VRLA نیازی به اضافه نمودن اسید و آب و کنترل آنها نیست.
  • در این نوع باتری ها نمی توان مایع اسیدی را مشاهده کرد. در حالی که الکترولیت های اسیدی همانند ژل معلق می باشند. در نتیجه در زمان شارژ کردن گازهای خطرناکی تولید نمی کنند و ایمن تر می باشند.

معایب باتری های وی آر ال آی

برخی از معایب باتری های وی آر ال آی عبارتند از:

  • * شارژ بیش از حد باتری های VRLA سبب خرابی و کاهش عمر آنها می شود.
  • * باتری های وی آر ال آی در قیاس با باتری های سرب- اسیدی معمولی عمر کمتری دارند.

نکته قابل توجهی که در رابطه با باتری های وی آر ال آی لازم است بدانید، به هیچ عنوان سوپاپ های آن را باز نکنید. زیرا گازهای درونی آن به راحتی از دست می روند و در نهایت سبب کاهش طول عمر باتری می شود.

نحوه عملکرد باتری

در زمان شارژ و یا دشارژ شدن باتری وی آر الی آی مواد واکنش گرا تحت تاثیر همدیگر قرار خواهند گرفت و در نهایت بار ذخیره شده در مواد در سراسر ماده شیمیایی پخش خواهد شد. باتری های وی آر ال آی دارای  خاصیت خود تخلیه کنی می باشند، به معنای این است حتی در مواقعی که از باتری هم استفاده نشود، بار ظرفیت آن کاهش می یاید. در باتری های VRLA سرب اسید ذخیره میگردد و همچنین الکترودها دارای شبکه های از سرب هستند. این نوع باتری های در قیاس با دیگر باتری های یو پی اس وزن بیشتری دارند.

کاربرد

این باتری های در محیط هایی که با اختلالات برق مواجه می باشند و به برق DC نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. باتری های وی آر ال آی دارای دو نوع ( AGM و GEL) می باشند. در باتری های وی آر ال آی پودر سیلیکا به الکترولیت آنها اضافه می گردد.

این نوع باتری های یک محفظه پلاستیکی دارند و جنس آن از پلی پروپیلن است. باتری های VRLA  جزو رایج ترین باتری های یو پی اس می باشند و بین ۵ تا ۱۰ ماندگاری دارند. بهتر است این باتری ها را در دمای ۲۰ ال ۲۵ درجه سانتی گراد و در یک اتاق خشک نگهداری کنید. باتری های وی آر ال آی شرکت توان صنعت از نوع باتری های سرب اسید هستند و نیازی به نگهداری و سرویس ندارند و جهت استفاده در تجهیزات و دیگر دستگاه های برق اضطراری بدون وقفه ( یو پی اس) مورد استفاده قرار می گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *