پو پی اس

یو پی اس (UPS) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

UPS چیست؟

یو پی اس یا به زبان انگلیسی UPS ، مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است و به یک سیستم حفاظتی برق اطلاق می‌ شود. UPS، منبع تغذیه بدون وقفه جهت تجهیزات الکترونیکی می باشد. هدف این دستگاه از بین بردن هرگونه اختلال در تامین برق برای دستگاه‌ های الکترونیکی است. این سیستم، با اتصال به یک منبع برق پایدار، برق دستگاه مورد نظر را تامین می ‌کند تا هنگام اختلال در برق یا قطعی ‌های کوتاه مدت، دستگاه ‌ها را در حالت عادی نگه دارد.

این دستگاه‌ معمولا در کامپیوترها، سرورها، نمایشگرها یا سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده می ‌شود تا مانع از دست رفتن داده‌ ها و صدمات سخت ‌افزاری ناشی از قطعی برق شوند.

یو پی اس ها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند

  • قسمت تبدیل کننده: این قسمت ولتاژ ورودی را به ولتاژ خروجی مورد نیاز دستگاه‌های مصرف کننده تبدیل می‌کند.
  • قسمت باتری: این قسمت در هنگام قطع برق، برق مورد نیاز دستگاه‌های مصرف کننده را تامین می‌کند.

یو پی اس ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از انواع یو پی اس عبارتند از:

  • یو پی اس آفلاین: این نوع یو پی اس ساده‌ترین نوع یو پی اس است و در هنگام قطع برق، برق مصرف‌کننده به صورت مستقیم از برق شهری تامین می‌شود.
  • یو پی اس آنلاین: این نوع یو پی اس پیشرفته‌ترین نوع یو پی اس است و در تمام زمان‌ها، برق مصرف‌کننده از طریق باتری تامین می‌شود.
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو: این نوع یو پی اس در هنگام قطع برق، برق مصرف‌کننده به صورت مستقیم از برق شهری تامین می‌شود، اما در هنگام وجود برق شهری، ولتاژ و فرکانس برق ورودی را اصلاح می‌کند.

نحوه عملکرد UPS

معمولا یو پی اس ها از باتری ‌ها جهت تامین برق در هنگام قطع برق استفاده می ‌کنند. باتری ‌ها در هنگام نیروافزایی به UPS ها شارژ می ‌شوند و در هنگام قطع برق، توان مصرفی را از خود تامین می ‌کنند. برخی از UPS ها به گونه ای طراحی شده ‌اند تا برق را از شبکه ‌های تولید برق اضافی تامین و مورد استفاده قرار گیرند تا دستگاه‌ ها در یک ولتاژ ایمن و استاندارد کار کنند.

UPS در صنایع بسیار فراوانی از جمله: سرورهای شبکه، سرورهای داده، کامپیوترها، مراکز داده، اتوماسیون صنعتی و تاسیسات برقی حساس مورد استفاده قرار می گیرند. به وسیله این دستگاه،  میتوان از دست رفتن اطلاعات مهم، خرابی تجهیزات، هزینه‌ های تعمیر و از بین رفتن زمان حتی در مواقع اختلال در برق جلوگیری کرد.

یو پی اس به طور معمول از یک باتری قابل شارژ استفاده می کند که زمانی که برق در دسترس نیست، انرژی را تامین می کند. در هنگام قطعی برق، یو پی اس به طور خودکار از باتری تغذیه می شود و برق را از طریق خروجی های خود به دستگاه های متصل می کند. در هنگامی که برق به طور عادی برقرار می شود، یو پی اس باتری را شارژ می کند تا در صورت نیاز به دسترسی فوری به برق بپردازد.

استفاده از این دستگاه در برخی از موارد مانند سامانه های کامپیوتری حساس، سرورها، تجهیزات شبکه، سانترال ها، سیستم های امنیتی و دوربین های مداربسته و دستگاه های پزشکی ضروری می باشد.

ویژگی های منبع تغذیه UPS

برخی از ویژگی های مهم یو پی اس عبارتند از:

  • سرعت بازگشت به شبکه برق: یو پی اس به سرعت بسیار زیادی به شبکه برق باز می گردد. این امر از دیتاها و تجهیزات قابل حمل محافظت می کند.
  • مانیتورینگ: یو پی اس باید قابلیت نمایش وضعیت باتری و وضعیت عملکرد را داشته باشد. با این اطلاعات می توان به خوبی وضعیت عملکرد یو پی اس را نظارت کرد.
  • محافظت از باتری: یو پی اس باید قابلیت حفاظت از باتری در برابر جریان برق نامطلوب، شارژ بیش از حد و تخلیه بیش از حد را داشته باشد.
  • نرم افزار مدیریت: ups باید قابلیت اتصال به کامپیوتر و نرم افزار مدیریت را داشته باشد تا بتوان از راه دور تنظیمات آن را تغییر داد.

UPS یک تکنولوژی بسیار کاربردی می باشد و در بسیاری از صنایع و محیط ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد تا مانع از آسیب به تجهیزات و از دست رفتن داده ها در زمان قطع برق جلوگیری کند.

کاربردهای UPS

یو پی اس به عنوان یک دستگاه نگهدارنده قدرت، کاربردهای بسیار متنوعی دارد. برخی از کاربردهای UPS عبارتند از:

* حفظ عملکرد تجهیزات حساس: UPS در حفظ عملکرد تجهیزات الکترونیکی حساسی همانند کامپیوترها، سرورها، سوئیچ‌ های شبکه و سیستم‌ های اطلاعاتی استفاده میشود. در صورت قطع برق، یو پی اس فعال می‌ شود و انرژی لازم را برای ادامه کار تجهیزات فراهم می ‌کند. اینکار می ‌تواند به عدم از دست دادن داده‌ ها، داشتن زمان کافی برای ذخیره سازی داده، بدست آوردن زمان کافی برای ذخیره سازی و خاموش کردن سیستم بدون هیچگونه خسارت به کامپیوترها کمک کند.

* حفاظت در برابر اختلالات برق: این دستگاه الکترونیکی از اختلالات برقی مانند نوسانات و گسستگی‌ های برق محافظت میکند و مانع از خسارت به تجهیزات الکترونیکی می شود. بسته به نوع UPS، می ‌تواند از خطراتی مانند بیرون انداختن شتاب گرها در صنایع حساسی مانند بیمارستان ‌ها، آزمایشگاه ‌ها و خطوط تولید محصولات الکترونیکی محافظت کند.

* افزایش زمان ادامه فعالیت: یو پی اس زمان ادامه فعالیت ‌های مهمی مانند، سرویس ‌دهی در صنایع، فروشگاه‌ ها، بیمارستان‌ ها، بانک‌ ها و مراکز داده را افزایش میدهد. با استفاده از این دستگاه، این موسسات و کسب ‌وکارها قادرند تا در هنگام قطعی پایداری شبکه برق، به مشتریان خود، ادامه خدمات را به صورت معمولی ارائه دهند.

* محافظت در برابر ایستای خطا: یو پی اس در محیط‌ هایی همانند شبکه ‌های اطلاعاتی و سیستم‌ های ارتباطی که به عملکرد مداوم نیاز دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. در صورت قطعی برق، این دستگاه در امتداد چند دقیقه برق حفظ می ‌کند تا زمانی که منبع برق جایگزین فعال شود.

ناگفته نماند که این دستگاهکاربردهای دیگری همانند حفظ عملکرد سیستم های امنیتی، مانیتورینگ تجهیزات کنترلی و حفظ عملکرد سیستم های امداد و نجات دارد.

یو پی اس ها در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند، از جمله:

  • مراکز داده: UPS ها در مراکز داده برای تامین برق تجهیزات حساس مانند سرورها و ذخیره‌سازها استفاده می‌شوند.
  • سیستم‌های اداری: یو پی اس ها در سیستم‌های اداری برای تامین برق تجهیزات حساس مانند رایانه‌ها و چاپگرها استفاده می‌شوند.
  • تجهیزات پزشکی: یو پی اس ها در تجهیزات پزشکی برای تامین برق تجهیزات حساس مانند دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دستگاه‌های آنژیوگرافی استفاده می‌شوند.
  • سیستم‌های امنیتی: یو پی اس ها در سیستم‌های امنیتی برای تامین برق دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های اعلان سرقت استفاده می‌شوند.

در مجموع، یو پی اس یک دستگاه ضروری برای محافظت از دستگاه‌های حساس در برابر قطع برق و نوسانات برق است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *